منتدى حــــــــــــــمـــــــــاة الــــــــحيــــــــوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا

3 مشترك

معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا Empty معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا

مُساهمة  هامستر دودي الإثنين أغسطس 24, 2009 7:47 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وان لله وانا اليه راجعون

اولا:انا قبل ما ولدي يتوفي كان شغال في البحر الاحمر عنده اكوا سينر
هو مركز لخدامت ترفيه البحر وهو غير الدايفينج
يعني ده رحلات بالراكب وسائل ترفيه كده

ما علينا فكنت كل صيف هناك 4 شهور او 5 في السنه

الشغالين علي المراكب كانوا ساعات بيتكلموا عن سمكه البراكوده دي وخطورتها ده
السمكه دي اخطر سمكه في العالم فعلا لانها تتميز التجمع يعني مبتمشيش غير في اسراب وقليل لما تجد واحده منفرده السمكه دي بيتستفز جدا من الاشياء اللامعه والمضيئه بطريقه فظيعة ومن ادماء كعاده جميع الاسماك الخطير
وقادره حلي تحليل جشه شخص في دقايق مش هنقول ثواني والاسماك الصغيره بتاعتها خطيره جدا جدا في التجمعات النهيره اكتر من البحر لانها بتعيش بعضها في العذب وبعضها في المالح
مفيش عذب في مصر الحمد لله لانه بتوع العذب بيبقوا صغار جدا ودول بقي انا شفتها في قناه حللو خروف حي في خلاص 30 سنية بالضبط طلعوه من المياه هيكل عظمي صغير المياه المالحه بيبقي ضعيف شويه وبيبقي اصغر من السردين لاكنه بيعض وده الموف الي حصل معيا معايا بس هقوله في الاخر

معلومات عن سمكه البراكوده مش من النت من الغردقه نفسها

السمكه دي بتبدا هجومها في السمانه الرجل وفمها كبير كدا بتقطع عضل السمانه اولا ثم الذراع
علشان تعجز الانسان رغم انها سمكه غبيه جدا
وبتاكل باقي الاضعاء بعشوائيه وهجزمها يشبه الافعي بتبدا بالدوران حلوين الجسم وتنهش وترجع بسرعه جدا خوفا من اي حركه من الانسان بحيث الانسان مبيبقاش ملاحق الانسان بيبدا نظيف فظيع جدا بياديللاتمام كبير عليه بيحللوه في دقايق
الا لو محصلش انقاظ بسحب الانسان قبل وفاته

وحدثت حوادث في الغردقه بس قليله جدا بسبب السمكه دي ومن زمان دلوقتي الناس عارفه الامكن الامنه من الي مش امنه

اسمكه طويله جدا ورفعيها

الموقف بقي الي حصل معايا :-انا مش محتاج حلفان علشان تصدقوني الي يصدق يصدق بس هو حصل معيا فعلا هناك

كنت نازل مع واحد صحبي لوحدنا والله ما كا فيه حد بس الحمد لله كنا بره خالص يعني يادوب المياه معديا ركبتي وفجاه والله الاقي حاجه بتقرصني في ركبي جامد اوي فاقول عادي ممكن يكون حاجه حصلت بعدين الاقي تاني وبعدين اقول اه يمكن تهيئات والاقي صحبي اههههههههه اقوله في ايه يقولي اتعورت في رجلي حاجه عضتني تعيور صغيره اوي بس عميقه شويه وانا ابص عليرجل الاقي شويه دم فجاه بصيتله وانا قلبي بيقف والله في سواني كنا علش الشط اسرع لحظه في حياتي كنت نفاسا ساعتها

والله طلعت خت حقنا غريبه بس مبتوجعش وحطولي بلستر والله رعب اناحطيت في بالي اني اجري وبس كان سمكه صغيره جدا بدليل اننا مشفنهاش وكنا في مكان قريب جدا سانلها واحد شغال علي مركب قالنا عليها ةقال عادي بتحصل معانا كتير بنطلع بره الميه كتير قاليب س مش خطر خالص متخفش

ههههههههه
منقوول Twisted Evil
هامستر دودي
هامستر دودي

معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا Empty رد: معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا

مُساهمة  نور الهدى الخميس أكتوبر 22, 2009 7:55 pm

[color=blue][b
]شكــرآ جزيلاآ..

ننتظر جديدكــ بفارغ الصبــر ان شاء الله ومعلومــاتكــ القيمــة والرائعـــة..

: سلاآآم..[/b][/color]

نور الهدى

معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا Empty رد: معلومات عن سمكه خطيره جدا وليه مواقف معاها والله العظيم سمكه الباركودا

مُساهمة  alexa السبت ديسمبر 19, 2009 11:55 pm

شكرا لكي اختي على المعلومات المفيدة
حول هذا النوع من الاسماك
alexa
alexa

- مواضيع مماثلة